x

Ja, ik wil DoSocial Nieuws ontvangen

Nieuws

Nostalgiekar helpt bij communiceren met bewoners
21 mrt 2016

Alkmaar, op 17 maart 2016 wordt in woonzorgcentrum Lauwershof een uniek concept voor de zorg gelanceerd: de Nostalgiekar. Een ouderwetse, verrijdbare, bakkerskar gevuld met producten en attributen van ‘toen’ bedoeld om herinneringen van mensen met dementie terug te halen.

Reminiscentie. Daar draait het bij om de Nostalgiekar. Het bewust ophalen van herinneringen van vroeger bij mensen met dementie die daardoor weer beter functioneren in het ‘nu’. Doordat alle zintuigen geprikkeld worden, de ogen, de oren en de reuk worden de hersenen letterlijk weer even wakker waardoor communicatie met mensen met dementie beter gaat en ze weer contact met de buitenwereld maken.

Innovatief
Het concept van de Nostalgiekar is een idee van DoSocial samen met Hans Kirchhoff van de cliëntenraad van Lauwershof. Deze ouderwetse bakkerskar gevuld met producten en attributen lijkt een simpel idee, maar is zeer innovatief voor zorg. Veel zorgorganisaties zouden graag een ‘belevingskamer’ hebben, maar hebben ofwel het personeel niet om met bewoners aan de slag te gaan in deze kamers of de ruimte ontbreekt om een ‘belevingskamer’ in te richten. Met deze mobiele bakkerskar komt ‘toen’ naar de bewoners toe en kunnen medewerkers of vrijwilligers met bewoners aan de slag in hun eigen vertrouwde woonkamer waar bewoners zich al prettig voelen.

Pilot
In verpleeghuis Lauwershof van Magentazorg is de Nostalgiekar de afgelopen maanden intensief getest. Dit heeft tot prachtige resultaten geleid. Trees Schoorl, zorgmanager Magentazorg: ‘Als medewerkers of vrijwilligers samen met de bewoners aan de slag gaan met de Nostalgiekar, krijgen we een beter contact met de bewoners. We doen een beroep op hun herinneringen waardoor de bewoner zich weer bewust is van zichzelf, van zijn of haar identiteit en dat is heel goed voor het zelfvertrouwen. Vooral muziek, maar ook geur levert een belangrijke bijdrage. Het is ontroerend om te zien hoe bewoners dan weer gaan reageren.’

DoSocial
Het concept van de Nostalgiekar is beschikbaar voor alle zorgorganisaties in Nederland en eenvoudig te realiseren. Maak een eigen Nostalgiekar. DoSocial helpt u op weg! Download het stappenplan ‘In 5 stappen naar je eigen Nostalgiekar’ via www.dosocial.nl of vraag dit per mail op via bedrijfsbureau@dosocial.nl. Plaats het project voor extra hulp op www.socialevoorraadkast.nl, de online sociale marktplaats waar vraag en aanbod bij elkaar komt, waarna wij het onder de aandacht van ons netwerk brengen.
DoSocial is een netwerk van mensen en bedrijven met een sociale drijfveer die zich inzetten voor kwetsbare ouderen. Niet alleen met middelen, expertise en handjes, maar vooral met hun hart. Partners van DoSocial zijn Arla Foods, Zwanenberg Food Group, Van Hoeckel, Brandvitamins, Jacobs Douwe Egberts, Diversey/SealedAir, Unilever Food Solutions, LOC, TBlox, Walraven Sax, vHMN, Trainmark en ActiZ.

Film
Ten behoeve van de pers, maar ook iedereen die belangstelling heeft voor dit concept is er een korte film gemaakt over de Nostalgiekar. Hierin is te zien hoe een activiteitenbegeleider samen met een bewoner herinneringen ophaalt van vroeger en welke reacties dit bij de bewoner teweegbrengt. Een ‘must see’! De korte film is uitstekend geschikt voor internet, is vrij van rechten, en mag gebruikt worden voor uw nieuwsmedium.